Uutiset

15.01.2016 Seppo Närhi

Suomalaisten puutarhainnostus kasvussa, tietoa kaivataan lisää

Hyvä multa – parempi lopputulos

Mullan ostamista kartoittaneessa Kekkilän laajassa tutkimuksessa suomalaisilta ja ruotsalaisilta kuluttajilta kysyttiin muun muassa hyvän mullan koostumuksesta. Yllättävän harvalla oli aiheeseen liittyvää tietämystä, vaikka vain laadukas kasvualusta varmistaa onnistuneen lopputuloksen. Ruotsalaiset olivat suomalaisia auliimpia myöntämään, ettei heillä ole riittävää tietoa hyvän kasvualustan koostumuksesta. Ruotsalaisista 13 % koki tietävänsä, mistä laadukas multa koostuu, suomalaisista 24 %.

”Puutarhainnostuksen kasvu on hieno asia. Onkin harmillista jos kasvatusinto laantuu puutteellisten tietojen vuoksi. Kasvin tarpeisiin parhaiten sopivalla mullalla ja lannoitteella on keskeinen merkitys onnistuneessa lopputuloksessa”, toteaa Kekkilän kategoriapäällikkö Jarno Aho.

Kekkilän tuotekehityksessä on pyritty huomioimaan kasvattamisen helppous, joka on tutkimusten mukaan kuluttajille tärkeää hyvän kasvutuloksen ohella. ”Meillä on vuosikymmenien kokemus ammattiviljelytuotteista sekä Suomessa että vientimaissamme. Ammattilaisten tarpeisiin kehitettyjä tuotteita on hyödynnetty erityisesti erikoismultatuotteissamme, joista uusimmat lanseerasimme kuluttajille viime vuonna. Niiden avulla kasvattamisessa onnistuminen on tehty mahdollisimman helpoksi”, Jarno Aho jatkaa.

Kekkilä on uudistanut myös helmikuun alussa avautuvat uudet verkkosivunsa palvelemaan kuluttajien suurta tiedon tarvetta kasvien oikeanlaiseen kasvattamiseen. Tarkoituksena on palvella Suomen, Ruotsin ja Viron kasvavia puutarhaharrastajaryhmiä ajankohtaisissa kasvatuspulmissa. Oman ruuan kasvattamisen, ravinteiden kierrätys ja oikean mullan valinta ovat aihealueita, joihin tullaan erityisesti panostamaan sekä kotisivuilla että sosiaalisen median kanavissa.

Mitkä asiat ovat pinnalla juuri nyt?

Seuraavat asiat nousivat TNS Gallupin Kotipuutarhatutkimuksessa selvästi esiin:

Itse kasvatettu ruoka koetaan puhtaana
Viihtyisämpi piha on monen toive
Luomuviljely kiinnostaa yhä enemmän
Puutarhanhoito nähdään rauhoittavana ja rentouttavana, sekä kuntoa kasvattavana harrastuksena
Kiinnostus viljelyyn kaupunkialueilla kasvaa edelleen
Hyvät neuvot menevät tarjousten edelle

Kuluttajille tärkeää ovat hoito-ja käyttöohjeet ja selkeät opasteet. Nämä nähdään tärkeämpinä kuin hyvät tarjoukset tai edulliset hinnat. Myös uutuustuotetarjontaa ja neuvontapalvelua kaivataan.

Naisille hyvä taimet ja laaja valikoima ovat tärkeitä, miehille taas palvelun nopeus ja ammattitaitoinen henkilökunta. Nuorille hinnat merkitsevät enemmän kuin vanhemmalle kohderyhmälle. Vanhemmilla ammattitaitoisen henkilökunnan merkitys korostuu, kun taas nuorille valikoimien monipuolisuus on selvästi tärkeämpää.

Internet on ylivoimainen tietolähde; 42 % väestöstä etsii netistä tietoa kotipuutarhan hoitoon. Tietoa kaivataan erityisesti kasvien hoidosta, kasvupaikkavaatimuksista, kasvuolosuhteista, puiden ja pensaiden leikkauksesta sekä kasvien istutuksesta ja kestävyydestä.

#Seppo Närhi

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi: