Uutiset

22.10.2014 Seppo Närhi

Asuntomessujen monipuolinen sisältö sai kiitosta messuvierailta

Tutkimuksen teki Sanoma Media Finland Oy / Rakentaja.fi. Tutkimukseen osallistui 7189 kävijäperhettä, eli noin 13,9 prosenttia messuilla käyneistä perheistä. Kävijätutkimuksessa messuvieraat antoivat yleisarvosanan messuista. Asuntomessut Jyväskylässä -tapahtuman yleisarvosana oli toiseksi paras kymmenen vuoden aikana. Kävijöistä 94 prosenttia piti messuja hyvänä tai erinomaisena.

– Jyväskylässä panostimme erityisesti monipuoliseen messusisältöön. Messuilla toteutettiin runsaasti kokeilu- ja kehittämishankkeita, kuten tornitalojen arkkitehtuurikilpailu, vihertehokkuuskortteli, älykäs aluevalaistus sekä koko aluetta koskeva kokonaisvaltainen ympäristötaideprojekti. Lisäksi näytteilleasettajia kannustettiin uuden ja innovatiivisen sisällön tuottamiseen Vuoden sisältöteko -palkinnolla. Hienoa, että kävijät ovat nauttineet kokemastaan ja antaneet messuista kiitettävän arvosanan, Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen toteaa.

Vuoden sisältöteko -palkinnon sai YIT Oy, jonka toteuttama 13-kerroksinen Maailmanpylväs nousi kävijätutkimuksen mukaan ylivoimaisesti mieleenpainuvimmaksi asiaksi messuilta. Maailmanpylväs sai yhteensä 12,9 prosenttia kaikista kommenteista.

Kävijätutkimuksesta käy ilmi, että etenkin sisustusratkaisut jäivät messuvieraiden mieleen.

– Kävijöiltä tuli kiitosta siitä, että sisustuksissa oli enemmän vaihtelua kuin aiemmin. Esimerkiksi kerrostalokohteeseen toteutetut, eri teemoin sisustetut viisi asuntoa saivat kiitosta. Lisäksi messuvieraat arvostivat Asuntomessujen toimivia järjestelyjä ja ystävällistä palvelua, kävijätutkimuksen koostamisesta vastannut myyntipäällikkö Jussi Ruotsalainen Sanoma Media Finland Oy:stä kertoo.

Messukävijät kuluttivat rahaa viimevuotista enemmän

Messujen kävijätutkimuksessa messuvieraita pyydettiin arvioimaan omaa rahan kulutustaan sekä messupaikkakunnalla että messualueella. Messupaikkakunnalla rahaa käytettiin arviolta noin 7,3 miljoonaa euroa ja messuilla noin 4,4 miljoonaa euroa. Yhteensä rahaa käytettiin noin 11,7 miljoonaa euroa.

Viime vuoden Asuntomessuihin verrattuna rahaa kulutettiin noin 30 prosenttia enemmän kävijää kohden. Rahan kulutus on arvioitu eri palveluiden käyttäjämäärien ja perheiden ilmoittamien summien perusteella.

Kävijätutkimuksen yhteydessä Asuntomessut Jyväskylässä -tapahtuman palauteseminaarissa julkaistiin myös Jyväskylän kaupungin tekemä loppuraportti projektista.

– Asuntomessujen valmisteluista messuporttien sulkeutumiseen saakka oli aistittavissa se innostus ja sitoutuminen, jolla eri yhteistyötahot kaupungissa lähtivät mukaan tapahtumakesään. Messujen sisällössä oli paljon uutta ja elämyksellistä. Oli myös hienoa huomata, että messuvieraat lähtivät ahkerasti kaupungille, ja suosittelevat Jyväskylää mielellään eteenpäin niin matkailukohteena kuin asuinpaikkakuntanakin, Asuntomessut Jyväskylässä -tapahtuman projektipäällikkö Anu Hakala kiittelee.

#Seppo Närhi